۲۳ مهر ۱۴۰۳، ۱۵:۱۹

معاون وزیر جهاد کشاورزی:

ضروری است به سوی کشاورزی پایدار و پاسخگو حرکت کنیم

ضروری است به سوی کشاورزی پایدار و پاسخگو حرکت کنیم

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: مأموریت ما در سازمان تات، حفظ منابع پایه، نظارت و پایش، نشر محصولات فناورانه، پژوهش و فناوری، آموزش و ترویج و انتقال یافته‌های تحقیقاتی به بهره‌برداران است.

به گزارش خبرگزاری مهر، سیدمجتبی خیام‌نکویی، رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی (تات) در یکصد و چهل و نهمین جلسه شورای معاونان این سازمان با اشاره به نقش سازمان تات به عنوان یکی از نهادهای کلیدی در حوزه تحقیق و توسعه کشاورزی گفت: ۱۶ اکتبر روز جهانی غذا فرصتی است تا توجه دنیا را به مشکلات و چالش‌های گرسنگی، سوءتغذیه و امنیت غذایی جلب کند.

وی بر لزوم توجه به برنامه‌های راهبردی و نوآوری‌ها در همه سطوح تاکید و بیان کرد: برنامه‌ها و استراتژی‌های متعددی که در سازمان تات و دیگر سازمان‌های مربوطه در حال انجام است، می‌تواند به بهبود وضعیت غذایی و تأمین امنیت غذایی در ایران و دیگر نقاط جهان کمک کند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی به ۴ مؤلفه اصلی امنیت غذایی اشاره کرد و افزود: امروز امنیت غذایی محدود به تأمین و تولید غذا نیست. دسترسی آسان به غذا، سلامت غذایی، مصرف بهینه و پایداری از جمله عوامل کلیدی در این زمینه هستند.

خیام‌نکویی به سند ملی دانش‌بنیان امنیت غذایی و برنامه توسعه هفتم اشاره کرد و گفت: این سند به‌عنوان نقشه راهبردی برای رسیدن به امنیت غذایی پایدار در کشور عمل می‌کند و دستیابی به این اهداف تنها از طریق افزایش تولیدات بخش کشاورزی و بکارگیری فناوری‌های نوین ممکن است.

وی افزایش تولیدات کشاورزی و رسوخ دانش و فناوری در بخش را مهم ارزیابی کرد و ادامه داد: مأموریت ما در سازمان تات، حفظ منابع پایه، نظارت و پایش، نشر محصولات فناورانه، پژوهش و فناوری، آموزش و ترویج و انتقال یافته‌های تحقیقاتی به بهره‌برداران است و این مأموریت‌ها به ما کمک می‌کنند تا به سمت یک کشاورزی پایدار و پاسخگو حرکت کنیم.

رئیس سازمان تات، ایران را با تنوع زیستی و منابع طبیعی فراوان، کشوری ثروتمند معرفی و اظهار کرد: ایران از ۱۳ اقلیم موجود در جهان، ۱۱ اقلیم را در خود جای داده است و این ظرفیت بالای طبیعی می‌تواند به بهبود امنیت غذایی و تأمین نیازهای غذایی مردم کمک شایانی کند.

وی افزود: سازمان تات می‌تواند به عنوان یک نهاد پیشرو در تأمین امنیت غذایی کشور، با شناسایی چالش‌ها و به‌کارگیری نوآوری‌ها در حوزه کشاورزی و آموزش، گام‌هایی مؤثر در جهت بهبود شرایط غذایی در کشور طی کند.

خیام‌نکویی همچنین به نقش پررنگ مؤسسات تحقیقاتی سازمان تات در همکاری با سازمان‌هایی همچون حفظ نباتات و دامپزشکی اشاره و تصریح کرد: این همکاری‌ها موجب می‌شود تا محصولات غذایی در ایران از لحاظ کیفیت و سلامت به استانداردهای جهانی نزدیک‌تر شود.

وی همچنین با اشاره به اینکه غذا به یک سلاح در شرایط بحرانی تبدیل شده، تأکید کرد: تأمین غذا برای مردم نه تنها یک نیاز حیاتی، بلکه یکی از اصول بنیادی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با تاکید بر تأمین غذای سالم و کافی برای مردم به عنوان یکی از ملاحظات اصلی جهانی در حال حاضر است عنوان کرد: صلاحیت و نوآوری در سیستم‌های غذایی از جمله عوامل کلیدی برای مقابله با چالش‌های امنیت غذایی به شمار می‌آید.

وی افزود: روز جهانی غذا فرصتی است تا همگان به یاد داشته باشند که همه ما مسئولیت داریم تا در راستای پایان دادن به گرسنگی و سوءتغذیه تلاش کنیم و از ظرفیت‌های موجود بهره‌برداری کنیم. سازمان تات نیز با در دست داشتن ابزارهای علمی و تحقیقاتی، می‌تواند سهم بسزایی در تحقق این هدف داشته باشد.

خیام‌نکویی تاکید کرد: این رویداد با هدف افزایش آگاهی عمومی در مورد مسائل تغذیه و جلب حمایت جهانی برای افرادی که از گرسنگی رنج می‌برند، از سال ۱۹۸۱ میلادی به طور رسمی آغاز شده است. در این روز، نهادها و سازمان‌های مختلف به برگزاری برنامه‌ها و کمپین‌های آموزشی می‌پردازند تا اهمیت تغذیه سالم و حقوق غذایی در سطح جهانی را به مخاطبان خود منتقل کنند.

گفتنی است؛ گرامیداشت روز جهانی غذا همزمان با نخستین همایش بین‌المللی و هشتمین آئین گرامیداشت روز جهانی زنان روستایی و عشایری با محوریت نقش زنان در توسعه اجتماعی - فرهنگی، توسعه اقتصادی و توسعه کشاورزی و محیط زیست، در سازمان تات برگزار خواهد شد.

کد خبر 6256852

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha